geen betalende klant

Faillissement van uw bedrijf door openstaande facturen

Vaak denkt men dat het zo’n vaart niet zal lopen. U heeft immers een goed contact met uw klanten en werkt op basis van vertrouwen. Jarenlang gaat het goed, facturen worden op tijd overgemaakt. Maar dan in een keer ontvangt u uw betalingen niet meer op tijd. U neemt contact op met uw klant, diverse malen, maar nog steeds geen betaling. U denkt het komt wel goed, deze klant was immers altijd op tijd met betalen. Het is tevens een grote klant, telkens bestellingen van € 100.000,- en meer, altijd werden deze op tijd overgemaakt. Nu niet. Inmiddels staat er € 300.000,- bij u open.  U had vertrouwen en bent ondanks dat de betalingen uitbleven, toch blijven leveren.

Deurwaarder aan de deur

Dan krijgt u een deurwaarder aan de deur, deze geeft u een dagvaarding af, u moet voorkomen voor een openstaande vordering. Want inmiddels kunt u door de achterstallige betalingen zelf uw rekeningen ook niet betalen. Zo’n zitting waar u voor moet komen, daar kunt u zich verweren. Indien de vordering terecht is, komen er veel kosten bij en komt er een vonnis tegen u. De deurwaarder komt weer langs en legt beslag op uw rekening en bezittingen. U belt vele malen naar de klant, maar die geeft niet thuis. U zit met uw handen in het haar. U zegt tegen iedereen die nog geld van u moet ontvangen, dat u nog op geld wacht van een grote klant. De druk wordt hoog. U moet uw maandelijkse lasten betalen, huur, salarissen en andere kosten.

Grote betrouwbare aardige klant gaat failliet

Uiteindelijk gaat de betrouwbare klant failliet. U bent € 300.000,- verloren. Indien u niet genoeg liquiditeit of cashflow heeft om dit verlies te dragen, kunnen de deurwaarders die inmiddels ook diverse vonnissen tegen u hebben ook uw faillissement aanvragen. Bij 2 schuldeisers die hun geld op eisen gaat u failliet!

Voorkomen is beter

Dit voorgaande doem verhaal is een verhaal uit onze dagelijkse praktijk. Wij als incassobureau komen dit regelmatig tegen. Al is het vertrouwen nog zo goed, al doet u jaren zaken met een klant. blijf gewoon zakelijk. En sta op uw betaling. Hier een aantal tips:

  1. nieuwe klanten, direct betalen, voor levering;
  2. bestaande of nieuwe klanten grote orders, vooruit betalen of minstens 50% aanbetalen;
  3. bestaande klanten, aanhouden aan vaste betalingstermijn van 8, 14 of 30 dagen;
  4. niet opnieuw leveren, alvorens de voorgaande factuur is overgemaakt;
  5. geen verhalen, maar betalen;
  6. opdracht is leuk, maar zonder betaling is het geen toegevoegde waarde, maar een last;
  7. voed uw klant vanaf het begin goed op;
  8. betaling binnen afgesproken termijn;
  9. bedrijven moeten direct incasso kosten betalen (incassowet 2012) https://www.juristu.nl/nu-incasseren/
  10. particulier moet een WIK brief krijgen https://www.juristu.nl/wik-brief